De NS gaat  het reizen volgend jaar duurder én ingewikkelder te maken, zo stellen consumentenorganisaties. De oorzaak is een hogere spoorbelasting en de afschaffing van het dubbel opstarttarief.

Treinkaartjes worden fors duurder en reizen wordt voor een deel van de reizigers een stuk ingewikkelder. Dat stellen de consumentenorganisaties in het openbaar vervoer, verenigd in de organisatie Locov, maandag in een brief aan het spoorbedrijf.

Als bezuinigingsmaatregel van kabinet-Rutte I moet NS vanaf 2015 50 miljoen euro per jaar meer gaan betalen aan ‘spoorbelasting’. Dit bedrag wordt in zijn geheel doorgeschoven naar de reiziger, stelt Locov.

Blijven betalen voor dubbel tarief

De reiziger draait verder ook op voor de afschaffing van het dubbel opstaptarief. Op dit moment betaal je elke keer als je instapt in een bus, trein of tram van een ander bedrijf, opnieuw het opstaptarief. Stel dat je eerst met bus van Connexxion naar het station gaat, vervolgens met de trein reist en daar weer en bus pakt, dan ben je drie keer het opstaptarief kwijt. 

Dat dubbele opstarttarief gaat nu verdwijnen, maar dat heeft waarschijnlijk wel gevolgen voor het tarief van de kaartjes. Het verbaast de consumentenorganisaties dat de reiziger de rekening betaalt nadat vervoerders zich rijk hebben gerekend met de inkomsten van dit dubbele opstaptarief.

'Spoorkaart uit je hoofd kennen'

Over de routekeuze, waarbij reizigers die op een route met meer vervoerders rijden vooraf (bij de automaat) een keuze moeten maken met welke vervoerder ze over die route gaan, moet er eerst meer duidelijkheid komen, vindt Locov.

Van reizigers is niet te verwachten dat ze voor hun reis eerst uitgebreid de spoorkaart gaan bestuderen. Nodeloos ingewikkeld, veel te vaag en het wordt er nog duurder op ook, verklaart een woordvoerster namens Locov.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl